Tuesday, November 23, 2010

Kepincangan dalam susunan perjawatan di kalangan guru-guru sekolah.

Di sana sini kita dengar luahan guru-guru dg41, terutamanya yang pernah menyandang dg29 sebelum ini. Mereka bukan sahaja telah terlepas gaji dg32, yang akibatnya penyandang dg41, ketinggalan dari segi gaji oleh rakan-rakan dg29 yg naik ke dg 32......bahkan mereka juga tidak berpeluang menjadi penolong kanan atau guru besar. Ini kerana jawatan guru besar dan pen2 kanan dikhususkan untuk dg 32 hingga 38 sahaja.

Antaranya kesan sampingan situasi ini ialah kesan psikologi kerana guru-guru muda dg 32 hakiki memegang jawatan kanan di sekolah dan guru-guru dg41 yg sepatutnya mendapat dg32 jika tak belajar dulu kini tertinggal dan tak dapat menjawat jawatan itu.Yang paling mendukacitakan sekiranya ada pentadbir2 muda memiliki gaya bahasa yang tidak sesuai dalam pentadbirannya.

Tidak dpt dinafikan bahawa, selain tujuan ilmu dan menyahut seruan kementerian agar guru-guru mempertingkat kualiti guru, tujuan lain ketika pergi belajar dulu adalah untuk meningkatkan gaji dan dengan harapan akan mendapat jawatan kanan selepas menamatkan pelajaran. Namun, sasaran itu tersasar jauh dari yang direncanakan.

( cerita ini akan dikaitkan kemudian) Dalam bidang niaga perhotelan, sesebuah organisasi perhotelan akan melakukan pelbagai strategi agar mereka dapat memulakan semula skill gaji pekerjanya ke peringkat yang rendah. Antaranya menjual hotel itu ke syarikat lain dan mengupah pekerja baru atau pekerja lama boleh kekal tetapi terpaksa ikut skil gaji baru yang ditetapkan oleh pentadbir hotel yang baru.

Cerita di atas ini seolah-olah ada persamaannya dengan apa yang berlaku di kalangan guru2 dg32n dan dg 41 sekarang. adakah ini memang telah dirancang oleh pakar-pakar ekonomi yang berkaitan dengan jabatan perbendaharaan kerajaan atau tidak, saya sendiri tak pasti... Yg jelas beribu-ribu atau mungkin berpuluh ribu kakitangan kerajaan terutamanya guru dg 29 ke dg 41 telah mengalami penyusutan gaji lebih kurang 400 seorang sebulan. kalau setahun....hem $4800.00. Banyak juga tu kan....dahlah gitu... tak berpeluang pula jadi penolong kanan atau guru besar.

Kami sangat berharap agar kerajaan di bawah JPA dan KPM meneliti perkara ini. Dengan cara ini, proses kerja akan lebih harmoni dan boleh bertambah membanggakan.

No comments: