Wednesday, November 17, 2010

Harga Sawit Naik Lagi!!!!!!

Mulai April 2010 harga sawit mulai naik hinggalah ke hari ini 17/11/2010. Pada hari selasa lalu harga untuk gred A melonjak ke $702.00. Fuhhh.... Entah berapa lama harga ini boleh bertahan sebab tentu ada juga pihak yang tidak senang dengan kenaikan harga ini. Contohnya persatuan minyak bahan fosil telah menyatakan bahawa penggunaan minyak biodesel akan menyebabkan pencemaran udara yang lebih teruk. Akibatnya pada minggu lalu harga turun sebanyak $12.00 setan.

Sawit adalah satu tanaman penghasil minyak yang paling produktif di dunia. Mutu benihnya juga sentiasa dipertingkat. Genetik-genetik baru yang lebih berdaya saing dan mempu menghasilkan minyak berkualiti untuk kesihatan juga banyak dihasilkan. So... pengguna tak perlu risau. Yang risau ialah pengeluar minyak lain seperti penanam kacang soya, bunga matahari dan lain-lain saingan minyak sawit.

Sekiranya anda ingin melihat harga harian minyak sawit, taip saja alamat ini. mpob ffb prices.

Jika anda mempunyai tanah, usahakanlah tanah itu dengan tanaman sawit. Selagi usia sawit di bawah 15 tahun, kerjanya masih mudah dan mampu diurus oleh kita sendiri. tetapi jika tenaga buruh banyak di kawasan anda, ya bagi saje dengan mereka untuk mengerjakannya.

No comments: